Syftet med Digitala Akademin är att stödja användningen av digitala lärresurser i skolan. Detta sker genom att visa på goda exempel, lärarfortbildning samt att stimulera att lärare delar med sig av sina digitala material och erfarenheter.
Bland våra aktiviteter finns:
• Nätverksträffar
• Gemensamt bibliotek med digitala lärresurser
• Lärarfortbildning
• Koordinering av regionala utvecklingsprojekt
• Test- och utvecklingsmiljöer
• Ämnesgrupper
Styrelse
Henrik Svensson, KTH, Ordförande Digitala akademin
Eva Malmström Jonsson, Prorektor KTH
Jan Holmquist, Gymnasiedirektör, Stockholm stad, Utbildningsförvaltningen
Hans Adolfsson, Prorektor SU
Per Brahm, VD Learnify AB
Erik Björk, Ordförande VLM
Digitala Akademin består för närvarande av fem partners:
KTH är Sveriges största tekniska universitet, med 18 000 studenter, 1 400 forskarstuderande och 3 100 anställda. KTH utbildar även lärare inom programmet ”Civilingenjör och lärare 300 hp”. Kontaktperson: Henrik Svensson
Learnify är verktyget och tjänsten som Digital Akademin använder sig av för att dela och samarbeta kring digitala lärresurser. Kontakt Learnify för att få ditt eget konto. Kontaktperson: Per Brahm
Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad. Stockholm är landets största kommun med 760 000 invånare. Kontaktperson för Digitala Akademin är: Martin Misgeld
Universitetet har fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området.
Lärarutbildning och fortbildning för pedagoger är en viktig del av Universitetets utbud. Kontaktperson: Hans Adolfsson
VLM-institutet verkar för ett fruktbart samspel mellan teknikens möjligheter, användarnas verklighet och forskningens teorier.
Syftet är att stödja utvecklandet av väl fungerande virtuella miljöer för lärande och angränsande verksamheter, av betydelse för medlemskommunerna. Kontaktperson: Johan Aspersand