Hösten 2008 – Lärande och dataspel

Digitala Akademins Nätverksträff på ”Nalen”
Lärande och dataspel
18 nov 2008

Framtidens skola – en skola för alla
Bengt Sahlqvist, Tumba Gymnasium, och Göran Lange, Stockholms universitet, har inom projektet ”Digitala rummet” arbetat många år med datorspel som en plattform för lärande.
Videoinspelning Låg bandbredd    Videoinspelning Hög bandbredd

Pedagogiken bakom avancerade datorspel

Mats Westerborn, KTH/Stockholms universitet diskuterar hur ungdomar kan lära sig avancerade dataspel – och vilka lärdomar skolan kan dra av detta.
Videoinspelning Låg bandbredd    Videoinspelning Hög bandbredd

Att designa för mobilt kollaborativt lärande
Daniel Spikol & Katrin Lindwall, Center for Learning and Knowledge Technologies (CeLeKT) vid Växjö universitet, har bl.a. ordnat en skattjakt i Växjö med hjälp av mobiltelefoner och multimedia. Hur kan man använda nya designmetoder och mobila applikationerför att berika de dagliga lärandeaktiviteterna och aktivt engagera både lärare och elever i design processen av mobilt kollaborativt lärande?
Videoinspelning Låg bandbredd    Videoinspelning Hög bandbredd

Jeopardy på lektionen
Digitala akademins julklapp, som du med lite eget pyssel kan ha glädje av hela året.

UTSTÄLLNING:

Skapa interaktiva övningar med Hot Potatoes
Gunnar Bergholz, Sjödalsgymnasiet, Huddinge.
Gunnars instruktionsfilmer för Hot Potatoes
Hämta Hot Potatoes här

Skoldatateket visar kompensatoriska hjälpmedel

Mait Svanström, Skoldatateket, Stockholms Stad
Webbplats
Broschyr (pdf)

Kunskapsnavet
Jonatan Berggren, Contento/Kunskapsnavet
Webbplats

World of Warcraft
Emma
Prova gratis